سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزشی گام به گام فتوشاپ


بازگشت به خانه

کار با ماسک سریع Quick mask :

فتوشاپ روشی بسیار سریع و آسان را برای ایجاد نوعی ماسک موقتی ، و قابل ویرایش ارائه کرده است . که (ماسک سریع ) ( Quick mask ) نامیده میشود . یکی از مزیتهای آن این است که می توانید تصویر و ماسک را به طور همزمان مشاهده کنید .
می توانید کار را با ناحیة انتخاب شده شروع کنید ، و سپس با استفاده از قلم موی نقاشی بخشهایی را به آن اضافه ، و یا از آن کم کنید ، همچنین میتوانید ، ماسک سریع را به طور کامل با استفاده از قلم موی نقاشی ایجاد کنید .


کار عملی ایجاد ماسک سریع :

1-با کمک یکی از ابزارهای انتخاب ( Selection tool ) که مناسبتر به نظر می رسد ، بخشی از تصویر مورد نظر خود را در حالت انتخاب شده قرار دهید .
2-برای ویرایش انتخاب کافیست دکمة Quick mask را انتخاب کنید .
3-با این کار مشاهده خواهید کرد که پوششی از ماسک روی تصویر به غیر از محدودة انتخابی قرار میگیرد . ( رنگ مزبور، ناحیة محافظت شده را نشان میدهد . این رنگ به اصطلاح نشان دهندة ناحیة انتخاب نشده می باشد . طبق تعریف ماسک با رنگ قرمز و میزان کدر بودن ، opacity به میزان 50 % درصد ظاهر میشود .
4-اگر ماسک مزبور به ویرایش احتیاج داشت سرقلم مناسبی انتخاب می کنیم و با یکی از ابزارهای ترسیمی مثل قلم موی نقاشی شروع به ویرایش می کنیم . (با در نظر گرفتن رنگ F.g )
5-از آنجا که ماسک ها در اصل به صورت تصویرهای خاکستری رنگ( grayscale ) میباشند رنگ آمیزی با رنگ سیاه موجب اضافه شدن بخشهای انتخاب شده به رنگ قرمز می شود . رنگ آمیزی با رنگ سفید نیز بخشهای انتخاب شده را کاهش می دهد. (معادل پاک کردن )
6-وقتی ویرایش ماسک به حد رضایت بخشی رسید ، دکمة standard mask را در جعبه ابزار کلیک کنید . با اینکار به تصویر اصلی باز خواهید گشت .

اعمال سایه :

اعمال سایه به متن یا تصویر به آن بعد داده و موجب می شود بیشتر به چشم بیاید . سایه جلوه خاص و زیبایی برای تاکید بر روی یک چیز و جلب توجه بیشتر می باشد .
Drop Shadow قبل از اینکه یک فیلتر باشد ،جلوة لایه محسوب می شود ، بنابراین می توانید آن را قبل و بعد از رند کردن تایپ استفاده کنید .

نکته:

سایه را در همه جا استفاده نکنید ! اگر از سایه در همه جای تصویر استفاده شود ،همه چیز به یک نسبت به چشم می آید و شما مزیت استفاده از سایه را برای جلب توجه یک شی از دست خواهید داد .
دقت کنید تمام سایه ها یکنواخت باشند ! اگر در یک ناحیه به چند شیء سایه اعمال می کنید ، دقت کنید که تمام سایه ها یکسان بوده و ((عمق)) آنها مناسب باشد ، اگر سایه متفاوت و اتفاقی باشند ، این تفاوتها مشخص خواهد بود .
سایه را زیاد تیره نکنید . زیرا ممکن است عمق و تیرگی بیش از آنچه که قرار است جلب توجه کند به چشم بیاید . سایه ها را روشن و ظریف ایجاد کنید . تصویر زیر نمونه هایی از اعمال نادرست و درست سایه ها را نشان می دهد .
فتوشاپ 6 ، شامل ابزار قدرتمند و ساده سایه [drop shadow] و نیز ابزارهای درخشندگی [glow] بیرون زدگی [bevel] ، برجسته سازی [emboss] ، روی هم افتادگی [overlay] برای متن و گرافیک می باشد . می توانید این ابزارها و افکتها را در منوی layer و زیر منوی Style layer بیابید . به خاطر داشته باشید که می توانید جلوه سایه را علاوه بر متن بر اشیاء نیز اعمال کنید . با وجود این ، نمی توان جلوه لایه را به چیزی که در یک لایه مجزا قرار ندارد ، اعمال کرد . اگر بر روی پس زمینه نقاشی کنید نمی توانید به آن جلوه ای بیفزایید .
( مسیر اعمال Effect در ورژن 5/5 ) Layer > Effect > Drop Shadow
( مسیر اعمال Effect در ورژن 6.0 ) Layer > Layer Style > Drop Shadow


تعیین میزان کدر بودن سایه توسط این گزینه صورت می گیرد .
Dangle : زاویه تابش نور در این قسمت مشخص می شود .
Distance :فاصلة سایه تا جسم مورد نظر در این قسمت تعیین می شود .
Spread :انتشار و وسعت سایه در این قسمت مشخص می شود .
Size : اندازه سایه بوسیله این گزینة تنظیم می گردد.
قسمت QUALITY :
Contour : طرح یا محیط مرئی را مشخص می کند .
Noise : توسط این قسمت می توانیم پیکسلهای مربوط به سایه را انتشار داد .
چنانچه در این کادر گزینةPreview فعال باشد . تمام تغییرات را به طور همزمان مشاهده می کنید .


علی بی پناه ::: شنبه 86/11/6::: ساعت 12:44 عصر

<      1   2   3   4   5   >>   >

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 8
کل بازدید :79682
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
علی بی پناه
مدیر گروه گرافیکی الهگان شماره تماس 09119552449
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لوگوی دوستان<<
 
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<